Temu paketi iz Kine ‘zatrpali’ BiH
Kineska platforma za e-trgovinu Temu postala je popularna i u Bosni i Hercegovini gdje od septembra nudi širok izbor proizvoda po povoljnim cijenama – bar po ocjeni kupaca, koji tako zaobilaze domaće preprodavače, a ne plaćaju ni poštarinu koju subvencionira država Kina.
Ključna karakteristika Temua je model posredničke prodaje. Kupci primaju proizvode direktno iz skladišta proizvođača u Kini, što omogućava niske cijene uz duže vrijeme dostave.
Istovremeno, mnogo je nejasnoća o načinu rada kompanije i njene aplikacije, sadrži li ona u sebi maliciozni kod, te da li lične podatke korisnika prosljeđuje trećim stranama, uključujući i kinesku vladu.
Zabrinutost je i veća nakon što je EU pokrenula istragu u novembru 2024.
Roba bez carine ‘zatrpala’ carinike
Građani BiH na Temu platformi mogu pronaći artikle, poput odjeće, elektronike i igračaka. Kada kupac preuzme aplikaciju na svoj telefon i poruči proizvode, Kineska pošta ih prikuplja u roku od nekoliko sati od različitih proizvođača, pakuje ih i besplatno šalje u BiH.
Iz Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, koja kontrolira uvoz i naplaćuje carine, za Radio Slobodna Evropa (RSE) kažu da se radi o robi “zanemarive vrijednosti”.
“U većini slučajeva vrijednosti pošiljke ne prelaze iznos od 300 maraka (oko 150 eura)”, navode iz UIO BiH i kažu da se na pošiljke do tog iznosa na plaća carina.
Iz UIO navode da prilikom narudžbe putem Temu aplikacije u dijelu za praćenje pošiljke ubrzo stoji oznaka “Pošiljka na carini”, iako ona zapravo još nije stigla u BiH.
“Time se korisnici dovode u zabludu, misleći da je carina razlog dugog čekanja na dostavu”, kažu iz UIO BiH, te dodaju da naručioci često kontaktiraju carinu jer misle da im ona zadržava robu.
BiH ne vrši ispitivanje kvalitete tih proizvoda i kupci nemaju direktnu zaštitu države, kažu iz UIO BiH i dodaju da su razlog za to skraćene procedure carinjenja i to što je riječ o nekomercijalnim narudžbama.
Iz UIO BiH kažu da roba za daljnju prodaju mora ispunjavati određene zakonske uslove, a za uvoz su potrebne i posebne dozvole.
Za narudžbe preko Temu aplikacije navode da se podrazumijeva da je riječ o robi koja se povremeno uvozi, te da njena vrsta i količina jasno ukazuju na to da je namijenjena za privatnu, ličnu ili upotrebu u domaćinstvu ili da se radi o poklonima.
Istovremeno, građani koji naručuju robu preko Temua nemaju adekvatnu predstavu šta naručuju i kakvog su kvaliteta proizvodi, a korisničku podršku imaju samo putem aplikacije.
Efekti na privredu BiH
Iz Uprave navode da samo u carinsku ispostavu u Banjoj Luci dnevno stižu hiljade poštanskih paketa, a radi desetak službenika, što uzrokuje zastoje i otežava im rad.
Za kontrolu prodaje na e-platformama u Bosni i Hercegovini zadužene su inspekcije u dva entiteta – Federaciji BiH i Republici Srpskoj. Međutim, one ne mogu nadzirati platforme koje nisu registrirane na teritoriji BiH, kao što je Temu.
Preprodaja proizvoda kupljenih putem aplikacije Temu je zabranjena.
RSE je kontaktirao OLX, jednu od vodećih e-platformi u BiH, kako bi saznao da li je pojava aplikacije Temu uticala na porast broja otvorenih e-trgovina.
Iz OLX-a su potvrdili da jeste.
“Primjećujemo da neki korisnici kupuju proizvode putem Temua, a zatim ih preprodaju na OLX.ba platformi”, i kažu da je to “prirodan proces” koji se dešava na svim takvim platformama, jer korisnici često traže načine kako da ostvare dodatnu zaradu.
Belma Agić iz eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini pojasnila je za RSE da je zaštita potrošača u kontekstu digitalnih i eCommerce usluga regulisana na državnom i entitetskim nivoima.
Zakon o zaštiti potrošača BiH osigurava opću zaštitu potrošača uključujući pravo na informaciju, pravo na reklamaciju, i povrat proizvoda. Entitetski zakoni, kao što je Zakon o unutrašnjoj trgovini Federacije BiH koji je izmijenjen u novembru, i Zakon o elektronskom poslovanju u Republici Srpskoj regulišu online trgovinu.
Agić kaže da se online trgovci moraju registrirati, pružiti jasne informacije o cijenama, porezima, dodatnim troškovima, kao i informacije o identitetu i registraciji trgovca.
Dodaje da, kada potrošači masovno gravitiraju prema međunarodnim platformama zbog nižih cijena ili šire ponude, lokalni maloprodajni sektor može trpjeti jer velike platforme mogu postaviti cijene i uslove koji su teško dostižni za manje, lokalne trgovce, a istovremeno, novac odlazi iz zemlje.
Agresivni marketing
Bakir Deljković, stručnjak za marketing i CEO u agenciji The Simple, kaže da “nije zapamtio u svojoj karijeri ekstremnije investiranje u marketing i agresivnije kampanje” nakon što su korisnici u regionu na društvenim mrežama proteklih mjeseci zasuti reklamama Temua.
“To je nemoguće bez države i velikog investitora”, smatra Deljković.
Deljković kaže da kineska kompanija želi da Temu aplikaciju ostavimo na našem telefonu i da kreira profil kupaca pomoću podataka koje prikuplja.
Na pitanje RSE da li oni žele mapirati tržište BiH i navike potrošača Deljković kaže da “ne postoji aplikacija koja nema funkcije namijenjene mapiranju tržišta i navika potrošača”.
“Koliko im je bitno šta prodaju, toliko je bitno da prikupe određene informacije o korisniku. Puno jasniju sliku će imati nakon određenog perioda korištenja na određenim tržištima, a oni će sigurno prilagoditi ponude u samoj aplikaciji”, kaže Deljković.
Špijunski softver u sestrinskoj aplikaciji
Prema politici privatnosti Temua, lični podaci (ime, email adresa, historija kupovina itd.) mogu biti podijeljeni s oglašivačima, pružaocima usluga i poslovnim partnerima trećih strana.
Ovo je uobičajena praksa mnogih online kompanija, ali otežava anonimno pretraživanje interneta.
Iako ne postoje konkretni dokazi da Temu ili njegova sestrinska aplikacija Pinduoduo (pro)daju podatke kineskoj vladi, američki zakonodavci su zabrinuti zbog moguće zloupotrebe podataka prikupljenih putem špijunskog softvera koji je pronađen u aplikaciji Pinduoduo 2023. godine, kako je ranije izvijestio CNN.
Ta aplikacija je uklonjena sa Google Playa, odakle korisnici Android uređaja instaliraju programe, kada je utvrđeno da su neke verzije koje se instaliraju van zvanične prodavnice aplikacijama sadržavale malver koji je korišten za špijuniranje korisnika, kako je ranije izvijestio CNBC.
Saša Mrdović, profesor na Elektrotehničkom fakultetu Univerziteta u Sarajevu, kaže da Google Play ili App Store analiziraju rad aplikacija prije nego što one postanu dostupne.
“Apple provodi nešto strožiju kontrolu i aplikaciju je malo teže objaviti. To što je aplikacija pregledana ne znači da nije zlonamjerna. A zlonamjernost je uvjetovana time kako je mi doživljavamo. Ako neka aplikacija prikuplja neke podatke o meni i šalje ih nekome drugome, nekome to smeta, a nekome ne smeta”, navodi Mrdović i dodaje da je problem ako aplikacija ima pristup nekim uslugama koji ne bi trebala da ima.
Mrdović navodi da odavno usluge na internetu dobijate besplatno, a da kompanije koje nude te usluge žive od reklama.
“Pri tome se reklame prave da budu usmjerene, čime se poveća šansa da će korisnik koji pogleda reklamu i kupiti tu stvar. Većina kompanija na osnovu podataka o tome što smo gledali i pretraživali, šta smo kupili, poklonili i poslali, prave neki profil i na osnovu tog profila nude reklame agencijama koje sklapaju ugovore sa ponuđačima”, pojašnjava Mrdović.
Pod istragom Evropske unije
Aplikacija Temu, vlasništvo PDD Holdingsa, sada ima 92 miliona korisnika širom Evropske unije (EU). Glavni izvršni ured kompanije smješten je u Dublinu u Irskoj, dok se ranije nalazio u Šangaju.
PDD Holdings je također vlasnik platforme Pinduoduo, popularne u Kini, dok financijski podaci o Temuu nisu javno dostupni.
Temu je međunarodno lansiran u SAD-u u septembru 2022. i proširio se na Njemačku do aprila 2023. godine. EU pokrenula je istragu protiv Temua 31. novembra 2024. zbog kršenja standarda EU, uključujući uvoz neusklađenih proizvoda, lažne popuste i recenzije, nedostatak informacija o dobavljaču i “dizajn aplikacija koji izaziva ovisnost”.
Evropska komisija dala je Temuu rok do kraja godine da prilagodi svoj poslovni model ili će se suočiti s velikim kaznama. Ova istraga uslijedila je nakon pritužbi grupe potrošača, posebno Njemačke udruge za zaštitu potrošača. Evropsko udruženje proizvođača igračaka otkrilo je sigurnosne rizike u 95 posto dječijih igračaka prodanih na Temu.
Temu iskorištava izuzeće plaćanja carine za pošiljke ispod 150 eura, s oko 400.000 paketa koji dnevno stižu u Njemačku.